WEBSWAN.IR

WEBSWAN.IR
پیوندهای روزانه

وفاداری

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸ ق.ظ

واژه وفاداری،واژه ای که اگر از هر کسی درباره آن سئوال شود بی درنگ پاسخ خواهد داد و برآورد همه پاسخ ها این است ؛ وفاداری یعنی پایبند بودن به کسی یا به عهدی و خیانت نکردن به آن.

این تمام تفسیری است که ما از این واژه  یاد گرفتیم ولی آیا تا کنون برای درک واقعی این واژه تلاش کرده ایم ؟

همین مقدمه بس است تا تفسیر خود را از آن مطرح کنم.

وفاداری به جز تعریف عامیانه و سطحی ای که درابتدا به آن اشاره شد به طور دقیق  یعنی:

 تعهد و پایبندی به رعایت و انجام هر کنش و واکنشی که در مجموع  ، شرایط امنیت و آرامش را برای سوژه  مفعول آماده کند.

این سوژه مفعول می تواند هر چیزی باشد یک انسان ، یک موافقت نامه  و یا هرچیز دیگری .

نفس عمل و مفهوم اصلی واژه وفاداری سنگین تراز آن است که ما به طور متداول و روزمره از آن استفاده میکنیم.اگر تعریف بالا را درک کنیم خواهیم فهمید که دیگر نه وفاداری  آن چیزی است که ما از قبل فکر میکردیم می دانیم ویا آن را رعایت می کنیم و نه خیانت که نقطه مقابل آن است آن چیزی است که ما فکر میکردیم .

بخش دوم تعریف که شامل تامین امنیت وآرامش برای سوژه مفعول وفاداری است  ، نکته کلیدی درک این واژه است که هرگز به آن  نرسیده بودیم . به عنوان مثال وقتی دو انسان بر مبنای وفاداری به هم ، عهدی نوشته یا نانوشته با هم بر قرار می کنند با تعریف جدید دیگرشرایط برای رسیدن به وفا داری به یکدیگر فرق خواهد کرد. شاید تا قبل از درک این واژه خیانت تنها بمنزله بودن با کسی دیگر (چه در واقعیت و چه در ذهن فقط) تفسیر می شد اما با مفهوم جدید ، خیانت شامل هر نوع کنش و واکنشی خواهد بود که آرامش و امنیت روحی وروانی فرد مقابل را تهدید و یا حتی در کمترین سطح ، تحریک کند.

ممکن است طرفین هرگز حتی در حد تخیل هم به کسی غیر از طرف مقابلشان فکر نکنند اما در عمل ، با اقدام به رفتار، کردارو گفتارهایی که موجبات سلب امنیت روحی و آرامش فکری طرف مقابل را میکند خیانتی به مراتب سنگین تر از آنچه در جامعه متعارف است  انجام دهند.

این یک تحریف معنا و یا یک تفسیر به رای نیست . آیا به نظر شما تعریفی که برای این واژه مطرح شد با منطق عقلانی ناسازگار بود؟

آیا پاسداری از روح طرف مقابل ، در این واژه نمی گنجد؟و یا صدمات وآسیبهای روحی بسیار سطحی و بی ارزش هستند؟

این فقط یک پاک سازی غبار از اصالت عمیق یک واژه مظلوم بود که مدتهاست همگان فقط از بخش اول تعریف آن استفاده میکنند و بر مبنای سلیقه خود از آن  سود می برند در حالی که بخش دوم آن است که تعیین کننده وفاداران حقیقی در واقعیت است.

کسانی که به دنبال وفاداری  با مفهوم واقعی آن بوده اند و به آن رسیدند هرگز جان نداشتند اما نویسندگانی زیبا ذهن داشتند که به آنها در  رمانها و داستانها نقشهای زیبا دادند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۱۱/۰۵
  • ۲۱۷۴ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">